Pagina's

woensdag 21 januari 2015

De weg naar nieuwe motivatie...

De laatste tijd merk ik aan mezelf dat mijn motivatie om te sporten en gezond te blijven eten weg zakt. Voorheen zou ik het nu gewoon opgegeven hebben en af en toe denk ik dat het heerlijk zou zijn als ik dat nu ook gewoon kan doen. Maar dat kan nu niet meer... Nu heb ik gekozen voor een heel ander leven en daar moet ik me de rest van mijn leven voor in blijven zetten. Dit houd in gezond eten en natuurlijk sporten..
Vooral met dat laatste heb ik erg veel moeite. Heb een abonnement bij een sport school. Super fijn, kan in het hele land sporten. In Meppel ben ik er begonnen en wat een fijne sportzaal was dat. Sinds mijn verhuizing naar het noorden moet ik nu sporten in Leeuwarden of Sneek. De een is vol patsers en de ander is heel donker, beide niet geheel mijn ding. Maar toch moet ik ervoor blijven gaan en dat besef ik me maar al te goed. Vandaar dat ik voor mij zelf heb besloten om fitness doelen op te stellen, een groepssport te gaan zoeken en eens na te gaan denken over het inschakelen van professionele hulp (personal instructor ofzo). Daarnaast heb ik ook allemaal spullen in huis gehaald om thuis te sporten. Zo heb ik een elastiek, fitnes bal, fiets en gewichtjes.
Voor nu heb ik mijn fitnesdoelen opgesteld om mezelf te blijven motiveren. 10 doelen die te maken hebben met mijn gezondheid maar ook die gericht zijn op mijn fietstocht deze zomer. Aangezien ik deze zomer 800 km ga fietsen is het niet even niks. Daar moet ik me op voorbereiden en stukje bij beetje ben ik dat aan het doen.
Mijn doelen zijn als volgt:
1. 10 kilometer fietsen in 30 minuten
2. 20 kilometer fietsen in 60 minuten
3. 200 calorieën op de crosstrainer verbranden in 20 minuten tijd
4. 2 kilometer hardlopen
5. 10 burpees achter elkaar
6. 1 minuut in de plankhouding volhouden
7. 50x opdrukken
8. Opstaan vanuit liggende positie zonder mijn handen te gebruiken
9. 50 kilometer fietsen op een dag
10. 100 kilometer fietsen op een dag

Voor nu zit ik qua fietsen op 5 kilometer per 15 minuten en dan geef ik het wel zo'n beetje op. Op de crosstrainer houd ik het nu ongeveer 10 minuten uit en verbrand dan 120 calorieën. Hardlopen is nog totaal niet mijn bezigheid,, ik denk dat ik naar 300 meter al kapot ben. Dat is dus nog een geheel nieuw onderdeel voor mijn training. De burpee, een superleuke maar zware oefening, kan ik nu zo'n 4-5 keer achter elkaar. De plankhouding zorgt er nu nog voor dat mijn gehele lichaam trilt na 10 seconden, dus ook hier is nog een hele vooruitgang in te maken. Opdrukken doe ik nu via de fitnessbal en dan kan ik 25x achter elkaar opdrukken. Iets wat ik graag wil verdubbellen om mijn voortgang te kunnen meten.
Dan puntje 8, een doel wat voor mij erg belangrijk is. Voor nu moet ik op staan door op mijn knieën/hurken te gaan en dan met mijn handen me opduwen. Iets wat ik heel erg vervelend vind en wat ik heel graag anders wil zien. Ik weet dat het me gaat lukken, maar dat het wel nog even gaat duren.

Mijn doelen heb ik op post-its geschreven en op mijn kleerkast gehangen. De rest van de kast deur is opgevuld met motiverende foto's en teksten.
Wat betreft de groepsporten; ik ben nog aan het kijken wat me aanspreekt en op welke tijd het handigste is om dit te gaan doen.
De professionele hulp wil ik graag inschakelen om me verder te helpen en hopelijk kan ik daardoor verder komen dan dat ik tot nu toe ben gekomen.

Voor nu ga ik gewoon door en steven ik langzaam maar zeker af op mijn einddoel: een gezond lichaam en een geweldig leven.

1 opmerking:

  1. Het komt goed. Ik denk dat iedereen wel eens last heeft van demotivatie. Ik zelf zit nu op mijn streefgewicht maar sporten doe ik nog steeds niet. Heb van alles geprobeerd: zwemmen; aquafitness; cardiofitness; training met pt; groepslessen etc. Geen van alle volgehouden. De reden? Gewoon omdat ik het niét leuk vind.... En als je ergens heen gaat wat je niet leuk vind... tja dan raak je inderdaad gedemotiveerd. Ik ga vanaf 3 februari weer paardrijden. Dit is sport maar ook zeker mijn passie en weet dat ik dit met plezier blijf doen. Ik hoop dat je je doelen gaat halen. 800km fietsen. ..ik doe het je niet na! Respect!

    BeantwoordenVerwijderen