Pagina's

donderdag 14 mei 2015

Elke dag een uitdaging!

8 mei 2014 begon voor mij dan toch echt mijn afval-traject. Dit was de eerste keer sporten met mijn geweldige sportgroepje. Kennismaking met de lieve en gemotiveerde mensen en de leuke fysiotherapeuten. Voor het eerst in mijn leven zat ik daar in een groep met allemaal lotgenoten. Voor het eerst in lange tijd dacht ik niet de hele tijd na over hoe dik de mensen me zouden vinden. Wat voelde dat als een verademing! Hoewel ik het lastig vond dat ik hier geen leeftijdsgenoten trof kan ik je nu vertellen dat deze groep me zeer dierbaar is geworden.
Daar ging ik dan, 2 keer per week naar Zwolle om me daar in het zweet te werken. Wat vond ik het heerlijk en wat haatte ik het tegelijkertijd. Mijn geest wilde verder maar mijn lichaam kon het niet. Maar toch zette ik door.

17 mei 2014 heb ik mezelf helemaal opgemeten en me BMI genoteerd. Dat was allemaal wel even schrikken. Niet niks om je te beseffen dat je buikomvang eigenlijk 50 cm teveel is om als gezond beschouwt te worden. Te erg om erachter te komen dat je meetlint te klein is om je heupen op te meten. Maar hoe mooi is het dan om na bijna een jaar te kunnen zeggen dat je over je hele lichaam 192 cm bent verloren. Je leest het goed, ik ben 192 cm verloren verdeeld over mijn lichaam. Waarvan 30cm op mijn buik, 28cm op mijn heupen en maar liefst 26cm bij mijn taille. Voor het eerst kan ik zelfs zeggen dat ik een taille heb! :)

192 cm later zit ik me hier op de bank te beseffen dat dat lichaam van mij zoveel kan doen. 192 cm en 47kg later kan ik gewoon lange stukken fietsen, traplopen, in een achtbaan, dagje dierentuin en nog veel meer. Dit zorgt er dan ook voor dat ik de laatste tijd merk dat ik mezelf elke dag aan het uitdagen ben. Me fitnessdoelen worden een voor een verpletterd en ik verzin zelfs weer nieuwe... Zo ben ik de laatste tijd meer aan het roeien omdat dat het fijnste is voor mijn gekneusde heup. Ik begon met 500 meter in 5 minuten en dan was ik KAPOT. Op een gegeven moment zat ik op 1000 meter in 5 minuten en kapot. Afgelopen maandag behaalde ik 4500 meter in 20 minuten (WAUW!!). Maar vandaag kwam dan de echte klapperrrr.. De echte uitdaging waar ik al lang voor wilde gaan: ik wil 6000 meter aan een stuk kunnen roeien. En jawel, dat is me ook nog gelukt! In 29 minuten heb ik 6000 meter geroeid, 337 calorieën verbrand, peentjes gezweet en blaren gekweekt. Maar ik heb het gewoon gedaan. Zo trots als een pauw ben ik!

Maar niet alleen met roeien daag ik mezelf graag uit. Ook het crosstrainen vind ik saai worden op level 10, dus gaan we voor 15 of toch 20 en zelfs 2 minuten level maximaal (25). Heerlijk! Elke keer kan ik meer.

Op 21 januari 2015 heb ik 10 fitnessdoelen voor mezelf opgesteld. Nu heb ik er een tijdje uitgelegen door een gekneusde heup, maar ik kan toch al zeggen dat ik aardig wat heb bereikt;

1. 10 kilometer fietsen in 30 minuten  Behaald! pfff,, makkie!
2. 20 kilometer fietsen in 60 minuten  Behaald! Heerlijk!!!
3. 200 calorieën op de crosstrainer verbranden in 20 minuten tijd  Behaald! Nu zit ik gemiddeld rond de 350 calorieën in 20 minuten
4. 2 kilometer hardlopen  Ik ben er mee bezig, zit nu op 1 kilometer :)
5. 10 burpees achter elkaar Tijdje niet gedaan, moet ik toch maar weer eens oppakken.
6. 1 minuut in de plankhouding volhouden Kan nu 30 seconde volhouden :)
7. 50x opdrukken Nog even doorzetten, ik zit op de 35
8. Opstaan vanuit liggende positie zonder mijn handen te gebruiken Sommige dagen gaat het prima, andere nog niet zo..
9. 50 kilometer fietsen op een dag Behaald! Op 14 maart heb ik voor het eerst 66km op een dag gefietst. Heerlijk!
10. 100 kilometer fietsen op een dag Staat gepland voor 22,23,24 en 25 mei (oftwel 400 km in 4 dagen!)

Van 22 mei tot 25 mei ga ik dus minimaal 400 km fietsen. We gaan van Jirnsum via Harderwijk, Nijmegen en Deurne naar Sittard. Dit alles om te trainen voor het fietsen naar Frankrijk. Fietsen naar Frankrijk doen we natuurlijk niet zomaar, we willen geld ophalen voor een mooie snoezelruimte. Nu ben ik niet zo van het vragen om donaties enzovoort, maar ik sta volledig achter dit goede doel. Ik wil natuurlijk ook niet voor niets die kant uit fietsen! Aangezien er best veel mensen zijn die mijn blog lezen toch nog een keer de link naar de donatie site. Alle kleine beetjes helpen, dus kun jij een paar euro missen? Ga dan snel naar mijn donatiepagina en doneer!

De komende tijd blijf ik mezelf elke dag een uitdaging geven. Doe je mee? Dan zou ik het leuk vinden als je reageert met jou uitdaging voor vandaag! ;)


1 opmerking:

  1. geweldig meid...wat een power !!!
    Mijn Uitdaging: elke dag 15 minuten Yoga oefeningen doen, maar 15 minuten dat moet toch lukken zou je denken !! Ik ga ervoor !!

    BeantwoordenVerwijderen